Spring naar het artikel
16 december 2019

De maandagochtendspits in Rotterdam was vandaag een stuk stiller dan normaal. Dat komt doordat de RET 55 nieuwe elektrische bussen in gebruik heeft genomen. Die zijn veel milieuvriendelijker: ze stoten geen CO2 of uitlaatgassen uit.

Een RET-bus rijdt gemiddeld 60.000 kilometer per jaar, oftewel anderhalf keer de wereld rond. De overstap naar deze 55 elektrische bussen betekent een jaarlijkse besparing van een miljoen liter diesel en ruim 4000 ton CO2.

Meer bussen vervangen

De komende maanden worden er ook oudere dieselbussen vervangen: er gaan ruim 100 dieselhybridebussen (40 procent zuiniger) en 40 nieuwe bussen met moderne dieselmotoren (10-20 procent zuiniger) de weg op. Tot 2030 zullen nog eens 200 elektrische bussen in gebruik worden genomen.

De bussen zijn op enkele punten flink verbeterd ten opzichte van hun voorgangers:

  • Ze beschikken over USB-oplaadpunten voor reizigers.
  • Aan boord kan contactloos worden betaald, inchecken kan met een OV-chipkaart of met een barcode.
  • De stopknoppen in de bus lichten op als ze ingedrukt zijn.
  • De elektrische bussen rijden comfortabeler: ze zijn stiller en trekken veel geleidelijker en minder ‘schokkerig’ op.

 

Snellaadstations

Omdat de elektrische bussen zo stil zijn, maken de voertuigen – als ze minder dan 20 kilometer per uur rijden - een signaleringsgeluid voor de verkeersveiligheid. De 55 nieuwe elektrische bussen rijden op groene stroom, die door Eneco wordt geleverd. Voor het opladen heeft het OV-bedrijf onder andere snellaadstations geplaatst. Reizigers kunnen in de e-bus gebruikmaken van USB-laadpunten en in de toekomst mogelijk inchecken met hun bankpas.

De bussen zullen gaan rijden in Rotterdam, Schiedam en Vlaardingen. Bij het selecteren van de lijnen voor deze nieuwe elektrische bussen ging het vooral over de luchtkwaliteit langs het traject. Een ander belangrijk criterium was dat de RET ’s nachts op één locatie de bussen wil kunnen opladen. Hierdoor viel de keuze op de lijnen 32, 33, 38, 44 en 56 (kijk voor de precieze routes op de lijnennetkaart van de RET).