Spring naar het artikel
19 juli 2019 | laatste update: 22 juli 2019

Om de luchtkwaliteit in Rotterdam te verbeteren, mogen in 2025 alleen nog uitstootvrije voertuigen de binnenstad bevoorraden. Dat staat in het Stappenplan Zero Emissie Stadslogistiek, dat wethouder Judith Bokhove vandaag presenteerde.

Rotterdam werkt vanuit de zogeheten Green Deal 010 Zero Emissie Stadslogistiek (GD010ZES) samen met het bedrijfsleven aan het verminderen van het aantal ritten in de stad en het verschonen van de vrachtvoertuigen die de stad in moeten. Dat is goed voor de luchtkwaliteit en de bereikbaarheid van de binnenstad. De samenwerking leidt ertoe dat er nu ook actief wordt gekeken naar een toekomstige overgang naar emissievrije stadslogistiek.

Uitstootvrije stadslogistiek
Het doel van het stadsbestuur is om de CO2-uitstoot in de stad omlaag te brengen, onder meer met behulp van vormen van elektrische vervoersmiddelen. Uit recent onderzoek van TNO blijkt dat uitstootvrije stadslogistiek een van de meest effectieve maatregelen is om de luchtkwaliteit te verbeteren. In de binnenstad wordt het aantal ritten teruggebracht, bijvoorbeeld door een verdeelstation aan de rand van de stad te gebruiken. Ook worden de ritten alleen door volledig uitstootvrije voertuigen uitgevoerd.

Aanvullende Green Deal vanaf 2020
In 2020 is het de bedoeling dat de gemeente en de ondertekenaars van de GD010ZES komen tot een aanvullende Green Deal. Dat zijn de bedrijven Breytner, DHL, Getru bedrijven, Post-Kogeko Logistics, Renewi, Roadrunner Koeriersdiensten, Transport Service Schelluinen en TNO, maar ook belangenorganisaties (waaronder TLN, evofenedex, VNO-NCW), leveranciers, verladers, transporteurs, ontvangers en bewoners. Deze partijen samen gaan plannen maken en afspraken vastlegen over de concrete uitvoer van de Zero Emissiezone, kortom: uitstootvrije bevoorradingsvoertuigen in de binnenstad.