Spring naar het artikel
12 maart 2020 | laatste update: 19 maart 2020

Bent u van plan om binnenkort een elektrische auto te kopen of leasen? De overheid maakt dit nu extra aantrekkelijk met subsidies, mogelijkheden om kosteloos een openbare laadpaal te laten plaatsen en nieuwe innovaties, zoals eDrive Zones.

De subsidie geeft kopers recht op bedragen tot 4000 euro voor de aanschaf van nieuwe voertuigen en tot 2000 euro voor gebruikte exemplaren. Particulieren kunnen naar verwachting vanaf 1 juli 2020 subsidie aanvragen bij de aanschaf of private lease van een elektrische auto uit de middenklasse. Naast subsidie komt er voor gebruikte voertuigen een check op de batterij, zodat consumenten weten waar ze aan toe zijn. Er gelden wel enkele voorwaarden en maatregelen om misbruik van de subsidieregeling te voorkomen.

Elektrische auto bereikbaar

“Een elektrische auto moet voor veel meer mensen bereikbaar worden dan alleen de zakelijke rijders”, schrijft minister Stientje van Veldhoven (Milieu en Wonen) aan de Tweede Kamer. “Er zijn steeds meer verschillende elektrische auto’s te koop en ze worden gelukkig steeds goedkoper in het gebruik. Maar veel mensen hikken aan tegen de aanschafprijs. Met deze regeling wil ik die drempel lager maken, zowel voor mensen die een nieuwe auto willen als die gaan voor een elektrische tweedehands. Met name voor die laatste categorie is het ook van belang dat er nu meer zekerheid komt over de batterij.”

Behalve een elektrische auto moet ook het netwerk van laadpalen worden uitgebreid. Zo wordt elektrisch rijden voor steeds meer mensen bereikbaar. Via laadpaalnodig.nl kunnen ook Rotterdammers kosteloos een openbare laadpaal aanvragen. Dat is interessant voor Rotterdammers die binnenkort een elektrische auto in bezit krijgen of er al een hebben. Is er nog geen laadpaal in uw directe (woon)omgeving? Vraag nu een laadpaal aan en laat deze kosteloos plaatsen.

eDrive Zones voor hybride BMW’s

Om emissievrij rijden te bevorderen in de grote steden, waaronder Rotterdam, heeft BMW eDrive Zones bedacht. Deze zone wordt door de auto herkend dankzij ingestelde GPS-coördinaten. Bij het binnenrijden van zo’n eDrive Zone schakelen de plug-in hybride modellen van het Duitse automerk automatisch over naar de volledige elektrische rijmodus. Dat leidt tot een daling van de plaatselijke CO2-emissie en stimuleert stille en emissieloze mobiliteit in de stad. Deze eDrive Zones komen voort uit de succesvolle pilot Electric City Drive, een samenwerking van gemeente Rotterdam, BMW en de Erasmus Universiteit.

“Auto’s worden steeds intelligenter dankzij een hoge mate van connectiviteit”, vertelt algemeen directeur Stefanie Wurst van BMW Group Nederland. “Met eDrive Zones worden onze plug-in hybrides onderdeel van een systeem. Ze communiceren met de stad en schakelen automatisch over naar de elektrische modus. Zo bieden plug-in hybrides maximale verlaging van de CO2-uitstoot in de binnenstad.”