Spring naar het artikel
29 mei 2019

De eerste elektrische vuilniswagen in Rotterdam is vandaag gaan rijden. Deze truck stoot geen uitlaatgassen uit en is bovendien een stuk stiller dan de huidige vloot aan vuilniswagens.

Goed nieuws voor het milieu, de luchtkwaliteit en natuurlijk de leefomgeving van Rotterdammers. De nieuwe vuilniswagen opereert volledig elektrisch. De wagen kan 170 kilometer rijden voordat hij weer moet worden opgeladen. Dat gebeurt aan een laadpaal op de thuisbasis van de vuilniswagens aan het Kleinpolderplein. Alleen al het realiseren van de laadpaal en bekabeling duurde meer dan een half jaar.

Ombouw

Ook de elektrificatie van het zware voertuig was een flinke klus: de truck werd door EMOSS omgebouwd van diesel naar elektrisch, vrachtwagenfabrikant DAF leverde het chassis en de firma Geesink zorgde voor de elektrische huisvuilwagenopbouw. Dit voertuig is daarom ook geen product dat standaard te koop is.

Wethouder Arno Bonte (Duurzaamheid, luchtkwaliteit en energietransitie) is blij met de nieuwe aanwinst. “Het schoner maken van auto- en vrachtverkeer is een belangrijke stap om in onze klimaatambities. Met de elektrische vuilniswagen besparen we niet alleen veel CO2, maar zorgen we ook voor schonere en gezondere lucht.”

Doelstelling

Rotterdam werkt aan een energiezuinige en circulaire stad met schone lucht. Het doel is om in 2030 de CO2-uitstoot te halveren ten opzichte van 1990. In 2030 wil de gemeente dat alle eigen voertuigen ‘schoon’ zijn. Op dit moment rijden er 162 elektrische en 244 hybride personenwagens van de gemeente rond. Daarnaast zijn er twee hybride vuilniswagens en nu dus ook een eerste elektrische vuilniswagen. In het komend halfjaar komen daar nog twee elektrische wagens bij.

Experiment

Voorlopig is de elektrische vuilniswagen nog een experiment. Het is onmogelijk om meteen alle vuilniswagens elektrisch te laten rijden. Daarom kijkt de gemeente ook naar andere schone brandstoffen, zoals waterstof. Behalve het ‘schoner’ maken van alle wagens, streeft de gemeente ook naar een afname van het autoverkeer door haar eigen medewerkers. Dat kan door collega’s te stimuleren om bijvoorbeeld te kiezen voor deelauto’s en elektrische fietsen. Ook vraagt de gemeente aan partners en inkooppartijen om zoveel mogelijk om te schakelen naar duurzame en uitstootvrije vervoersmiddelen.

Elektrisch goudtransport, de eerste elektrische vuilniswagen in Rotterdam