Spring naar het artikel
22 juli 2020 | laatste update: 23 juli 2020

Als het aan de gemeente Rotterdam ligt, draait de Rotterdamse (zware) industrie over een paar jaar volledig op waterstof. Het is namelijk een duurzame en groene vervanging voor vervuilende brand- en grondstoffen die nu nog worden gebruikt.

Schepen, vliegtuigen, zwaar transport en verkeer over lange afstanden. Veel van deze vervoersmiddelen gebruiken nu nog vervuilende brandstoffen. Dat kan anders, en het liefste op waterstof want dat is veel beter voor het milieu.

Gisteren maakte de gemeente Rotterdam zijn ideeën over waterstof bekend in de Gemeentelijke visie op waterstof. De stad wil, met de Rotterdamse haven als motor, koploper worden in de ontwikkeling van de waterstofeconomie.  In de visie staat beschreven hoe de gemeente dat voor elkaar gaat krijgen.

Sterker dan wind en zon

Waterstof is nodig als duurzame keuze voor grondstof, zoals voor de productie van kunstmest en andere kunststoffen. Daarnaast ziet de gemeente ook veel mogelijkheden voor waterstof als brandstof. Zo werken sommige industrieën met hoge temperaturen, bijvoorbeeld om metaal of cement te produceren. Maar met de bekendste bronnen van groene energie, zoals zon en wind, is het niet mogelijk om zoveel hitte te produceren. Met waterstof kan dit wel. Daarom speelt waterstof een belangrijke rol in de energietransitie.

 

Groots aanpakken

Om de inzet en het gebruik van waterstof mogelijk te maken, staan er in Rotterdam verschillende projecten op stapel. De komende jaren zullen in de Rotterdamse haven twee grote elektrolysers worden gebouwd. Dat zijn grote installaties die waterstof maken. Dat doen ze met behulp van duurzame elektriciteit en water. Verder komt er een netwerk van buizen in de grond zodat de waterstof kan worden vervoerd.

Wethouder Arno Bonte (Duurzaamheid): “We pakken waterstof groots aan in Rotterdam. Want waterstof heeft de toekomst en het helpt Rotterdam om de haven en stad duurzamer te maken. Het is het ontbrekende stukje van de puzzel.”

 

Niet voor woonwijken

In de visie staat ook beschreven waar Rotterdam waterstof niet voor wil gebruiken. Zoals het verwarmen van woningen of als brandstof voor auto’s. Die kunnen gebruik maken van restwarmte van de industrie en elektriciteit. Dat is duurzamer en goedkoper.