Spring naar het artikel
19 mei 2020

De Watertaxi in Rotterdam en Schiedam gaat overstappen op volledig uitstootvrije boten. Die afspraak staat in het nieuwe contract dat Watertaxi Rotterdam heeft gesloten met onder meer de gemeente Rotterdam en Havenbedrijf Rotterdam.

In eerste instantie worden er zes nieuwe uitstootvrije boten gebouwd. Vier daarvan kunnen maximaal 40 passagiers vervoeren, twee andere boten zijn geschikt voor maximaal 12 personen en hun fietsen. De andere van de 18 boten zullen voor 2030 worden vervangen door uitstootvrije vaartuigen. Zo draagt de Rotterdamse Watertaxi voortaan bij aan de ambities van de gemeente voor schoon, stil en energiezuinig vervoer.

 

Beter voor de stad

De Rotterdamse Watertaxi draagt bij aan een gezonde, aantrekkelijke en economisch sterke stad. De komende jaren worden auto’s, fietsers, voetgangers en openbaar vervoer in Rotterdam beter met elkaar in balans gebracht. De auto is te gast in de binnenstad en de huidige oeververbindingen worden beter benut of uitgebreid. Het vervoer over water krijgt zo een sterke impuls, denkt de gemeente.

 

Nieuw contract

Het nieuwe contract loopt voor 15 jaar. Vanaf 1 januari 2022 neemt het Rotterdamse vervoersbedrijf ook de bestaande Waterbuslijnen 18 en 19 en de Pont op Zuid voor zijn rekening. Jaarlijks maken zo’n 840.000 reizigers gebruik van de Watertaxi Rotterdam, de Waterbus lijnen 18, 181 en 19 en Pont-op-Zuid.

 

Dienstregeling

Waterbuslijn 18 wordt vervangen door een kortere en flexibelere verbinding. Vanaf RDM/Heijplaat vaart Watertaxi Rotterdam vanaf januari 2022 naar Marconistraat. Daar stelt het bedrijf deelfietsen beschikbaar voor reizigers om hun reis te vervolgen richting eindbestemming of ander openbaar vervoer. Lijn 19 tussen Feijenoord en Kralingen en de Pont-op-Zuid tussen Katendrecht en Charlois veranderen niet. In de spits vaart Watertaxi volgens een vaste dienstregeling. Buiten de spits zijn deze verbindingen én die tussen de 40 watertaxisteigers ‘vraagafhankelijk’.