Spring naar het artikel
1 november 2019

Kraanschepen van Heerema Marine Contractors in het Calandkanaal krijgen voortaan schone energie. De grote schepen hoeven aan de kade geen dieselgeneratoren meer te gebruiken, maar gaan over op walstroom uit windenergie.

Ook als ze stil liggen langs de kade hebben de grote zeeschepen van Heerema energie nodig; belangrijke voorzieningen - pompen, kranen, verlichting en airconditioning - aan boord moeten kunnen blijven draaien. Door de overstap van dieselgeneratoren naar schone energie daalt de geluidsproductie en luchtverontreiniging. Ook komt er flink minder CO2 in de lucht en gaat de leefbaarheid in Rozenburg en Maassluis erop vooruit. Het stilzetten van de dieselgeneratoren scheelt jaarlijks een schadelijke uitstoot die gelijk staat aan grofweg 5.000 dieselauto’s.

“De CO2-besparing is gigantisch”, zegt wethouder Arno Bonte (Duurzaamheid). “Het is de grootste walstroomaansluiting van Europa. Dat levert schone lucht op voor tenminste 10.000 Rotterdammers.”

Dit project levert schone lucht op voor tenminste 10.000 Rotterdammers.

Arno Bonte - Wethouder Duurzaamheid

Duurzame walstroom

Met dit project willen Heerema, Eneco, het Havenbedrijf Rotterdam en de gemeente Rotterdam laten zien dat het leveren van walstroom aan meerdere grote zeeschepen mogelijk is. Eneco gaat hiervoor stroom leveren van het windmolenpark op de Landtong Rozenburg.

Om de stroom te kunnen leveren, komt op de Landtong een ‘e-house’ van 16 bij 9 meter met een aantal transformatoren. Eneco en het Havenbedrijf Rotterdam willen op termijn ook op andere locaties in de omgeving schepen voorzien van zogenoemde schone walstroom.

Uniek project

Uniek aan dit project is de directe levering van de elektriciteit van windturbines aan de twee enorme kraanschepen van Heerema. De Sleipnir en de Thialf van Heerema zijn de grootste kraanschepen ter wereld. Ze liggen met enige regelmaat in het Calandkanaal in Rotterdam, voor onderhoud of ter voorbereiding van projecten op zee. Ook dan hebben ze energie nodig.

De gemeente Rotterdam heeft een subsidie van 2 miljoen euro opgenomen in de begroting van 2020 om dit project van de grond te krijgen. Er is een belangrijke voorwaarde: dat het ‘e-house’ op de Landtong in overleg met de bewoners van Rozenburg goed in de omgeving wordt ingepast.