Spring naar het artikel
31 januari 2020

Een kastje voor het elektrisch laden van auto’s, met sensoren die luchtvervuiling kunnen meten, een mogelijkheid tot 5G internet, camera’s en straatverlichting. Dat is CENT-R. Op 31 januari is in Reyeroord een experiment gestart.

In 2030 wil Rotterdam de uitstoot van CO2 en andere broeikasgassen hebben gehalveerd. Zo staat in het Rotterdams Klimaatakkoord dat eind 2019 werd gepresenteerd. Daarnaast wordt er hard gewerkt om de luchtkwaliteit in de gemeente te verbeteren. Rotterdam zet daarom de komende jaren vol in op de energietransitie.

Deze transitie naar schone energie was dan ook één van de redenen om de Connective Energy Network Tool – Rotterdam (CENT-R) te ontwikkelen. Dat vertelt Virgil Warnars van Lightwell, het bedrijf dat de CENT-R samen met de gemeente Rotterdam ontwikkelde. “Met de CENT-R is het mogelijk om snel veel laadpunten voor elektrische auto’s te realiseren en de luchtkwaliteit continu te monitoren.” Bij de start van de testfase zit er alleen verlichting en elektrisch laden op de CENT-R. Later krijgen deze kastjes mogelijk meer functies.

Bewoners

Om bewoners van Reyeroord te betrekken bij het CENT-R-project gaat de gemeente met hen het gesprek aan over mogelijke zorgen over dit soort digitalisering. “Met de pilot in Reyeroord willen we de technische mogelijkheden laten zien en met de betrokkenen in de wijk het gesprek aangaan over de wensen van de kast, maar ook over zaken als privacy en veiligheid”, zo legt wethouder Barbara Kathmann (Economie) uit. “Hoe zorg je er als stad voor dat grootschalige uitrol van 5G succesvol wordt met oog voor omwonenden? Hoe zorgen we dat de persoonsgegevens van bewoners in goede handen blijven? Hoe maken we elektrisch rijden mogelijk en toegankelijk? De pilot met de CENT-R is een mooi voorbeeld hoe we dat samen met wijkbewoners onderzoeken.”

Geen wildgroei

De CENT-R kan in de toekomst elektriciteitskastjes vervangen en slimmer omgaan met stroom. “Daarmee voorkomen we dat de lichtmasten eruit gaan zien als veredelde kapstokken als er allerlei camera's en sensoren in hangen”, licht Peter Wijnands van Stadsbeheer gemeente Rotterdam en initiatiefnemer van de CENT-R toe. “We willen een wildgroei aan kastjes en palen in de openbare ruimte voor zijn. Door het slimme en circulaire ontwerp van de mast zijn toekomstige aanpassingen heel eenvoudig. Dat betekent dat we snel kunnen inspringen op de nieuwste technische innovaties.”

Klik hier om meer te weten te komen over de projecten waarmee de gemeente de energietransitie hoopt te versnellen.