Spring naar het artikel
14 oktober 2020

Gemeente Rotterdam en Havenbedrijf Rotterdam gaan samen walstroom voor zeeschepen uitrollen. Met als doel dat in 2030 een groot deel van de schepen die aan de kade liggen ‘aan de stekker’ gaan. Vervuilende dieselgeneratoren kunnen dan uit.

Schepen die aangemeerd liggen, verbruiken nog steeds energie. Zo hebben ze energie nodig voor bijvoorbeeld de verlichting en allerlei apparatuur aan boord, maar ook voor het koelen van containers met voedsel. Die elektriciteit wordt nu nog opgewekt met dieselgeneratoren. Zo’n generator zorgt voor luchtvervuiling, CO2-uitstoot en geluid.
 

Om daar verandering in te brengen, werken de gemeente Rotterdam en het Havenbedrijf Rotterdam aan een walstroomstrategie. Als schepen aan de kade liggen, kunnen ze aansluiten op het elektriciteitsnet binnen de haven en hoeven de dieselgeneratoren niet meer te draaien.
 

Een groenere haven

Walstroom is volgens duurzaamheidswethouder Arno Bonte een belangrijke stap in het verduurzamen van de haven. “Met walstroom sluiten we schepen aan op een schone energiebron. We voorkomen luchtvervuiling en geluidsoverlast. Dat is fijn voor omwonenden en beter voor het milieu. De haven wordt zo een stuk groener.”
 

200.000 ton CO2-besparing

Zeeschepen gebruiken wanneer ze aan de kade liggen jaarlijks net zoveel elektriciteit als 250.000 tot 300.000 huishoudens. Daardoor komt onder andere 600.000 ton CO2 en 8.000 ton stikstof in de lucht. Door de walstroomstrategie kan in 2030 een besparing van 200.000 ton CO2 worden geboekt.

De gemeente en het Havenbedrijf gaan de komende vijf jaar samen met een aantal betrokken bedrijven met een reeks projecten aan de slag. Want om gebruik te kunnen maken van walstroom, moeten de schepen, de kades én het elektriciteitsnet daar wel klaar voor zijn. Dat kost tijd en geld. Naar verwachting is daarvoor in totaal ongeveer € 125 miljoen nodig.

Allard Castelein, CEO Havenbedrijf Rotterdam: “Onze visie is ambitieus, maar ook pragmatisch. We gaan nu acht tot tien walstroomprojecten opzetten voor diverse typen zeeschepen. Dat doen we samen met de bedrijven in de haven en met de rederijen. Van die projecten leren we en dan zal blijken of het sneller kan of langzamer moet."
 

Walstroomvoorzieningen

In de afgelopen jaren is er bij bijna alle Rotterdamse openbare ligplaatsen voor binnenvaartschepen een walstroomaansluiting aangelegd. Hier wordt goed gebruik van gemaakt. Zo gebruikt de ferry van Stena Line in Hoek van Holland al langere tijd walstroom om hinder voor de omgeving te beperken. Voor de offshore schepen van Heerema die regelmatig bij Rozenburg liggen, bouwen Eneco en het Havenbedrijf op dit moment een walstroomvoorziening.